ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا چیست؟ 

این روزها ویروس کرونا یا کووید_19(COVID-19) به اصلی‌ترین خبر جهان تبدیل شده و تقریبا ‌همه‌ی جهان را درگیر کرده است. ویروس کرونا چیست؟ از کجا آمده؟ آیا داروی ویروس کرونا کشف شده؟ چگونه می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد و ... .

ویروس کرونا یا کووید_19(COVID-19) یکی اعضای خانواده‌ی بزرگ کرونا ویروس‌هاست. این خانواده مسبب بسیاری از بیماری‌ها از سرماخوردگی و انواع آنفولانزا گرفته تا سندرم تنفسی خاورمیانه و سارس هستند. این خانواده قابل انتقال بین انسان و حیوان بوده و در دسته ویروس‌های زئونوتیک قرار می‌گیرند. ویروس کووید_19 نوع جدیدی از این خانواده هست که برای اولین بار در ووهانِ چین در سال 2019، در انسان دیده شده است.ویروس‌شناسان حدس می‌زنند این ویروس از خفاش و از طریق غذا به انسان منتقل شده، هرچند هنوز منبع اصلی انتقال ویروس به انسان کشف نشده باقی مانده است.

 

چگونگی انتقال ویروس کرونا

بعد از سوال کرونا چیست، نحوه‌ی انتقال این ویروس مورد توجه هست. ویروس کرونا بسیار مسری بوده و می‌تواند تا ساعت‌ها و گاهی روزها بر روس سطوحی که فرد آلوده لمس کرده زنده بماند و سایر افرادی که سطوح را لمس می‌کنند آلوده کند. هم چنین ذرات تنفسی افراد آلوده از طریق سرفه و عطسه محیط را آلوده می‌کند. بنا به آخرین اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی این ذرات تا شعاع 4.5 متری فرد آلوده در هوا معلق بوده و می‌توانند افراد سالم را آلوده کنند. با توجه به توصیه‌های پزشکان و سازمان بهداشت جهانی و رعایت نکات بهداشتی لازم به راحتی می‌توان زنجیره‌ی انتقال این ویروس را قطع و سرعت شیوع بیماری را کاهش داد. در ادامه به این توصیه‌های بهداشتی اشاره می‌کنیم.

این روزها ویروس کرونا یا کووید_19(COVID-19) به اصلی‌ترین خبر جهان تبدیل شده و تقریبا ‌همه‌ی جهان را درگیر کرده است. ویروس کرونا چیست؟ از کجا آمده؟ آیا داروی ویروس کرونا کشف شده؟ چگونه می‌توان از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد و ... .

 

علائم ویروس کرونا چیست؟

بیماری حاصل از ویروس کرونا تا حدود زیادی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانرا بوده با این تفارت که این بیماری شامل تب پایین‌تر از 40 درجه، سرفه خشک، تنگی نفس و درد در قفسه سینه است. در مواد حادتر عفونت  ریه می‌تواند منجر به سینه پهلو و مشکلات تنفسی  منجر به مرگ گردد. البته با توجه به آمار جهانی میزان کشندگی این ویروس حدود 2% بیان شده است.

به دلیل تشابه این بیماری با آنفولانزا و سرماخوردگی برای تشخیص قطعی نیاز به سیتی اسکن ریه و آزمایش خون است. آزمایش خون در 2 مرحله انجام گرفته و طی 2-3 روز نتیجه قابل مشاهده است.

 

 

توصیه‌های بهداشتی برای کاهش خطر ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

  1.       دستهای‌تان را مرتب با آب و صابون و در صورت عدم دسترسی به آب و صابون با  ژل ضدعفونی الکل‌دار بشویید.
  2.        به هنگام عطسه وسرفه جلوی دهان خود را با دستمال کاغدی و یا آرنج‌تان بگیرید، و دستمال را داخل کیسه‌های سربسته دور بیاندازید.
  3.        از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی و یا آنفولانزا دارند اجتناب کنید.
  4.       در صورت مشاهده‌ی هرکدام از علائم بیماری کرونا سریعا  به پزشک مراجعه نمایید.
  5.       تا حد امکان از منزل خارج نشوید و در مکان‎های عمومی حاضر نشوید.
  6.       در صورت خروج از منزل از ماسک و دستکش استفاده نموده و از لمس سر و صورت خود بپرهیزید.
  7.       هنگام بازگشت به منزل لباس‌ها و خریدهای خود را ضدعفونی کنید و ماسک و دستکش‌های خود را در کیسه‌ای سر بسته دور اندازید.
  8.       از سفرهای غیرضروری پرهیز کنید.
  9.       درصورت امکان مدتی از مرخصی استفاده نموده و یا از خانه کارهای خود را انجام داده و در محل کار حاضر نشوید.

 

نحوه‎ ی شستن کامل دست‌ها

  1.      شیر آب را باز کردخ و دست‌ها را زیر آب بگیرید.
  2.     سپس تمام دست‌تان را به مقدار کافی صابون آغشته نمایید.
  3.     تمامی سطوح دست‌ها را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون آغشته کنید. از جمله پشت دستها، میان انگشتان ،زیر ناخن‌ها و تمامی انگشتان.
  4.     صایون روی سطوح دست‌ها را کاملاً با آب بشویید.
  5.     سپس دست‌ها را با دستمال و حوله‎ب تمیز یا یک‌بار مصرف خشک کنید.
  6.     اگر آب و صابون در دسترس ندارید، از ژل ضدعفونی دست الکلی با حداقل ۶۰ الکل برای پاکسازی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بهترین وسیله برای ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده از آب و صابون است.

 

نظر خود را ارسال کنید