دوره‌ی شیوع کرونا کی تمام می شود؟

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که به طور معمول به سیستم تنفسی حمله می کنند.این نام از کلمه لاتین "کرون" گرفته شده است، که به معنی تاج است، و کرون در یونانی باستان، به معنای زرق و برق و تاج بوده است. به دلیل حاشیه بیرون‌زده‌ی ویروس آن را کرونا ویروس نامیدند. بیشتر ویروس‌های کرونا حیواناتی مانند خفاش‌ها ، گربه‌ها و پرندگان را آلوده می‌کنند.فقط هفت مورد از ویروس‌های کرونا از جمله کووید_19، سارس و مرس شناخته شده اند که می‌توانند انسان را آلوده کنند.هیچ کس دقیقاً نمی داند ویروس کرونای جدید (کووید_19) از کجا آمده است، فرضیه اصلی این است که خفاش ها دیگر منبع اصلی انتشار آن بودند. آنها ویروس را به گونه‌های جانوری دیگری، احتمالاً یک پانگوولین، گسترش دادند و از پانگوولین به انسان منتقل شده است.

 

 

ویروس های کرونا چگونه گسترش می یابد؟

و این عمدتا از طریق قرار گرفتن در معرض قطرات سرفه یا عطسه است.وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند، محتویات ریه خود را اسپری می کند و اگر این قطرات به بینی، چشم‌ها یا دهان فرد دیگر برسد، می‌توانند ویروس را منتقل کنند. در موارد دیگر که کم‌تر دیده می‌شود، فرد ممکن است به طور غیر مستقیم به بیماری تنفسی مبتلا شود. تماس با قطرات روی سطوح و سپس تماس با غشاهای مخاطی در دهان، چشم‌ها و بینی موجب انتقال غیرمستقیم ویروس کرونا می‌شود.

 

دوره‌ی شیوع کرونا کی تمام می شود؟

در حال حاضر در دوره اوج گرفتن شیوع کرونا هستیم. در اکثر شهرهای جهان رفت و آمدها محدود شده و اماکن عمومی تعطیل شده‌اند. مردم دائماً دعوت به خانه ماندن می‌شوند. مردم زیادی در سراسر جهان روند زندگی‌شان مختل شده، روزهاست که در خانه مانده‌اند و تلاش‌های جهانی برای مهار بیماری کووید_19 آغاز شده است. سوالی که پیش می‌آید این است که چه زمانی شیوع ویروس کرونا فروکش می‌کند؟ تا کی درگیر ویروس کرونا خواهیم بود؟ چند سناریو خوشبینانه، معمول و بدبینانه در رابطه با مدت درگیری با ویروس کرونا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

سناریوی خوشبینانه: گسترش ویروس کرونای جدید به طور طبیعی در تابستان قطع می‌شود.

از عوامل مهمی که می تواند به طور اساسی گسترش کروناویروس را کاهش دهد تغییر فصل است.به دلایل مختلف، مدت فعال ماندن برخی از ویروس‌ها روی سطوح و فضا با افزایش دما و رطوبت در ماه های تابستان کمتر می‌شود. صادق بودن این مورد در ویروس کرونای جدید به روند پیشرفت آن در طول روزهای آینده بستگی دارد. با تحقیقات آینده در طی روزهای بهاری، محققان می‌توانند تاثیرات تغییر فصل بر روی کرونا را بررسی نموده و جواب قطعی‌تری بر تاثیر تغییر فصل بر روی ویروس کرونای جدید داشته باشند.

 

سناریوی معمول: اقدامات بهداشت عمومی باعث کند شدن شیوع می‌شود و وقت دانشمندان را برای کار بر روی درمان‌ها افزایش می‌دهد.

این سناریو در حال حاضر در حال اجرا در سراسر جهان است. به این ترتیب که دولت‌ها مقرراتی وضع می‌کنند تا امکان شیوع ویروس کرونا بین افراد را کاهش دهند. در این صورت زمان برای تحقیق بر روی بیماری کووید_19 برای محققان بیش‌تر می‌شود و همزمان امکان درمان در مراکز درمانی برای کادر درمان افزایش می‌یابد. اقدامات برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا عبارتند از: ماندن در خانه هنگام احساس کمی بیمار بودن و حتی در صورت عدم احساس ناراحتی برای قطع زنجیره‌ی انتقال ویروس بین انسان‌ها، شستن مرتب دست‌ها و پیروی از توصیه‌های رسمی سازمان‌های بهداشت عمومی برای عدم تجمع و ... .

 

سناریوی بدبینانه: گسترش ناگهانی و سریع بیماری کووید_19

بدترین حالت برای شیوع بیماری کرونای جدید، بروز ناگهانی تعداد زیاد موارد ابتلا به عفونت‌ کرونا در بسیاری از جوامع در سراسر کشور است.این مورد می تواند سیستم مراقبت های بهداشتی هر کشوری را تحت الشعاع قرار دهد.بیمارستان ها نگران کمبود تجهیزات می‌شوند. کمبود تخت و دارو در تجهیزات اکثر مراکز درمانی رخ می‌دهد. امکان آلودگی کادر درمانی به بیماری ویروس کرونا افزایش می‌یابد و در طولانی مدت موجب کاهش نیروی کادر درمان می‌شود.

اما این سناریوی بدبینانه اجتناب ناپذیر نیست. اگر روند گسترش ویروس کرونا را آهسته کنیم به طوری که به جای بیش از یک ماه عفونت ها بیش از 10 یا 12 ماه رخ دهد، مانند سناریو معمول، می‌توان روند درمان بیماری را مدیریت کرد و هم‌چنین زمان را برای شناخت و درمان بیماری خرید و افراد بیش‌تری را نجات داد.

در حال حاضر بهترین کاری که ‌می‌توانیم انجام دهیم پیروی از سناریو معمول است. با رعایت دستورات بهداشتی و ماندن در خانه به روند درمان و کشف داروی کرونا کمک کنیم

نظر خود را ارسال کنید